Bettina Kümmerling-Meibauer i
Jörg Meibauer pretenen demostrar en aquest article com els lectors es
desenvolupen cognitivament (el desenvolupament lingüístic, emocional i visual)
i adquireixen literacitat amb la lectura d’àlbums il·lustrats. Justifiquen que
els nens aprenen els conceptes bàsics de la literatura, com per exemple la
seqüencialitat, ja des dels primers llibres. Per entendre un àlbum il·lustrat
el lector ha d’adquirir l’habilitat de
- entendre les imatges
- entendre el text
- interpretar la relació que sorgeix de la combinació imatge-text
Els nens desenvolupen aquestes
habilitats entre els 10 mesos i els 6 anys.
És
interessant remarcar que aquesta adquisició lectora pren lloc en un espai de
lectura compartida, on l’intercanvi verbal és fomentat per un adult, estimulant
al nen a verbalitzar les seves experiències. És el que els autors anomenen
“lectura dialògica”. El nen es limita fins als 18 mesos al joc de senyalar i
anomenar, activitat important per l’adquisició de paraules. Nens més grans
poden contestar a preguntes concretes, adquirint d’aquesta forma les
estructures sintàctiques, a més de millorar les habilitats comunicatives de
conversació i narració. Els investigadors que es dediquen a estudiar la lectura
compartida suposen que la seguretat a l’hora d’escriure i llegir a l’edat de
l’escolarització està lligada amb l’ús de llibres des de molt jove. També ajuda
a adquirir habilitats meta-lingüístics i meta-literaris, com entendre la
metàfora i la ironia, així com el reconeixement intertextual i interpictorial.

De
la mateixa forma que han d’aprendre el llenguatge, han d’assimilar la gramàtica
visual, és a dir reconèixer els codis visuals. Han d’aprendre a distingir entre
les figures i el fons, comprendre els espais negatius, reconèixer línies, punts
i colors com a part d’un objecte representat i entendre que la
bidimensionalitat de les imatges representa la tridimensionalitat dels objectes
reals.
Un
nen d’un any prefereix imatges de color a imatges grises. A partir dels 5 mesos
reconeix persones familiars i joguines en imatges. Durant el primer any no està
segur sobre la condició de les imatges, així pot passar que un bebè intenta
agafar una poma en el llibre. Amb 18 mesos incorporen aquest coneixement. Així
poden senyalitzar les imatges que els interessa i aprendre noves paraules a
través de les imatges d’objectes. Amb 30 mesos entenen la naturalesa dual i
simbòlica de les imatges. A partir dels 2 a 3 anys reconeixen la
intencionalitat de les imatges, és a dir que reconeixen que un paper amb una
taca de pintura accidental no és un quadre, encara que estan oberts respecte al
concepte de l’art; art abstracte, textures, lletres i números són acceptades
com a tal. Això canvia en l’edat de 6 a 8 anys i dura fins als 10 anys, quan
accepten de nou que l’art abstracte és art.

Bettina
Kümmerling-Meibauer i Jörg Meibauer
plantegen, a partir d’aquests fets, les següents tres afirmacions:
- La Literatura Infantil és un input específic per l’adquisició lingüística
- La Literatura Infantil té un paper important en l’adquisició literària
- La Literatura Infantil neix a partir de la consideració de les capacitats cognitives i lingüístiques dels nens. Està lligada de la mateixa forma a la literatura per adults, com el llenguatge infantil al llenguatge adult. Per tant no és una eina educativa sinó un pas cap a la literatura adulta.
Els
autors donen en l’article un enfocament especial als llibres per bebès, que
anomena els primers llibres conceptuals (early-concept books). Aquests s’utilitzen fins a
l’any i mig i serveixen en primer lloc per aprendre els noms, sobretot
d’animals i objectes familiars del nen, però també verbs i adjectius, sempre
lligats a aquests. Els joves lectors adquireixen així un nou lèxic, que no
només es constitueix de lexemes, sinó també de categories conceptuals. A través
d’aquestes últimes són introduïts en les estructures amb què els adults
percebem el món.
Encara
que això pot provocar confusions inicials. Kümmerling-Meibauer descriu en
aquest sentit la subextensió i la supraextensió. En el cas de la poma una
subextensió seria que poma vol dir exactament el que es veu en la imatge que
acompanya la paraula. Si aquesta demostra una poma vermella, el lector entendrà
que només les pomes vermelles s’anomenen poma. Al contrari en el cas de la
supraextensió la denominació de poma és entesa com a categoria de, per exemple,
totes les fruites rodones (pomes, taronges, nectarines, etc.).
Els
llibres que s’utilitzen entre els 2 i 3 anys i que són anomenats concept
books pels
autors es diferencien sobretot en el vocabulari utilitzat. Mentre que els
primers representen objectes de l’entorn immediat del nen, aquests segons
amplien l’horitzó i introdueixen paraules més especifiques, com els números,
els colors, les formes o els sentiments.
És
curiós que quasi no existeixen investigacions sobre aquest tipus de llibre, amb
excepció de les de Perry Nodelman, tenint en compte que existeixen des del
principi de la història de l’àlbum il·lustrat (estan inspirats en l’Orbis
Sensualium Pictus (1658)
de Johann Amos Comenius) i la seva alta venda, que indica un ús extens dels
llibres conceptuals.
Encara
que es diferencien dels àlbums il·lustrats amb una relació més complexa entre
imatge i text, sembla que també fomenten l’adquisició de la literacitat visual
i no només la del lèxic. Els lectors aprenen amb ells com a mínim la gramàtica
visual abans descrita, especialment perquè les il·lustracions són objectes
abstractes i reduïts (colors primaris sense tonalitats, gruixuts contorns
negres, absència d’ombres i espais negatius) que només se semblen de forma
relativa als objectes reals.
Els
lectors, a més a més, són introduïts a través d’aquests llibres en els codis
visuals fonamentals, l’ús adult de paraules i imatges, la designació correcte
de conceptes, les regles bàsiques de l’ús dels llibres (estar quiets, passar
pagines, mirar i senyalar), la seqüencialitat (hi ha un ordre per llegir) i el
principi de la comprensió narrativa (els objectes com a mínim tenen alguna
relació entre ells). Aquest últim punt estimula els lectors a inventar
narratives curtes per crear una coherència i els ajuda a crear imatges mentals,
indispensables per la futura lectura de contes i novel·les.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada