NODELMAN,
Perry (1985), “Expectations: Titles, Stories, Pictures”, children’s LIterature
Association Quarterly, Volume 10, Number 1, Spring 1985, pp. 9-13
![]() |
Chris Van Allsburg, The Garden of Abdul Gasazi |
Nodelman
presenta un exercici realitzat amb estudiants universitaris, futurs mestres,
d’un curs de Literatura Infantil, analitzant les expectacions sobre un àlbum
il·lustrat, a partir del nom del títol, les reaccions després d’haver sentit la
primera frase, i les conclusions després d’haver sentit el conte sencer, així
com després d’haver vist les imatges. Encara que no és la forma habitual de
presentar un llibre als alumnes infantils, es poden treure unes conclusions
interessants sobre la relació de les expectacions davant d’una nova lectura i
les estratègies lectores. L’experiment es va realitzar amb el llibre The
Garden of Abdul Gasazi (1979)
de Chris Van Allsburg.
Nosaltres mateixos podem fer una part d’aquest exercici, encara que
condicionats pel nostre coneixement sobre l’autor, les seves històries i el seu
estil il·lustratiu particular. Què ens evoca el títol, quin tipus d’història
esperem? Una història fantàstica o més aviat real? On passa, en el món
occidental o oriental? És un conte intercultural? Amb un final moralista? Qui
és Abdul Gasazi, un nen, un senyor? És ell el protagonista? I el jardí, serà
especial, màgic, o més aviat convencional? Serà un conte d’aventures? A qui
s’adreça el llibre, a nens petits o a un públic més ampli? Aquestes són
qüestions que van suggerir durant la primera part de l’exercici. Nodelman va
poder analitzar, que les expectatives dels estudiants estaven concord amb el
seu coneixement sobre la Literatura Infantil: la majoria esperava una aventura
màgica en un país llunyà.
![]() |
Chris Van Allsburg, The Garden of Abdul Gasazi |
El llibre comença amb la frase “Six times Miss Hester’s dog Fritz had
bitten dear cousin Eunice.” (Fritz, el gos de la senyoreta Hester, havia
mossegat sis cops a l’estimada cosina Eunice). Què efecte fan aquestes paraules
en relació al que ja ens havien imaginat? Quant als alumnes de Nodelman a la
majoria els va deixar sorpresos, ja que l’efecte d’aquestes paraules es
contradeia amb el que expectaven en un principi. Aquest inici feia canviar a la
majoria dels alumnes d’idea sobre el llibre. Ara s’esperaven un relat quotidià,
en un context més proper, probablement als Estats Units. Alguns estudiants es
sentien desconcertats i molestos per aquest canvi. Altres integraven la nova
direcció en les seves expectacions inicials.
Segons Nodelman totes aquestes estratègies de lectura semblen ser d’un
hàbit pobre. Argumenta que els que no estaven sorpresos per aquest principi
inesperat, no es van deixar portar per l’estratègia de l’autor, que òbviament
esperava provocar una reacció sorpresa. Aquells que estaven sorpresos però van
canviar d’idea no van tenir en compte la informació intencionada del títol.
Estaven massa atents a les paraules de la història i no a l’efecte que els va
provocar el títol. Aquells que es van sentir confosos estaven en el camí
correcte, però el van abandonar per la poca confiança en deixar-se sorprendre.
I aquells que van integrar la informació de fet no es van comprometre amb una
lectura amb profunditat. Nodelman senyalitza, a través d’aquests grups, tres
formes d’un mal hàbit lector: no prestar atenció a la lectura, prestar massa
atenció al text i poca a l’efecte que té sobre nosaltres, o prestar massa
atenció a l’efecte i poca al text.
Només un petit grup d’estudiants va demostrar una estratègia lectora
oberta, prestant la justa atenció al text i la sensació que va provocar en
ells, a la vegada van estar prou oberts per deixar-se portar per la història.
Ara era interessant saber com la seva resposta davant de l’experiència diferia
dels altres alumnes.
![]() |
Chris Van Allsburg, The Garden of Abdul Gasazi |
El primer grup, aquells que no es van deixar sorprendre pel canvi sobtat,
demostraven poca destresa en treure una conclusió de l’experiència provocada
per l’exercici de Nodelman. Únicament valoraven que el relat final no era pas
el que havien esperat. Aquells que havien deixat la seva expectació inicial per
crear una nova, tendien a concloure que el conta es desenvolupava de manera
diferent del que havien esperat. Per ells preveure el que passa només era
interessant en casos on el lector podia encertar. No veien que les seves
expectacions “equivocades” convertien el conte de Van Allsburg en una experiència
singular. El grup que se sentia molest, seguia sentint-se molest. També ells van
assumir que la previsió era una virtut literària. Els que havien creat una nova
expectació estaven sorpresos cap a on desenvolupava el conte en realitat. Però
no creien que aquesta sorpresa tenia cap ús o valor. Segons Nodelman, tots
aquests lectors depenen tant de la seva pròpia creativitat, que consenten i
desconfien a la vegada de les seves expectacions. L’últim grup, els que
semblaven tenir l’estratègia més prometedora tampoc treia cap conclusió de les
seves expectacions inicials davant de la lectura completa. Per ells el títol
seguia sent confús i no preparava al lector per la història. Només dos
estudiants valoraven aquestes diferències positivament.
Although I was not absolutely correct in my
expectations, in retrospect neither was my interpretation farfetched. I feel
that it is helpful to the extent that there was a similar quality of feeling
expressed –mystery, intrigue, màgic.
The difference is helpful in understanding how
expectations change as you read.
Per acabar l’exercici, Nodelman va preguntar quin tipus d’imatges esperaven
els alumnes. Il·lustracions lluminosos, acolorides i d’estil còmic eren les
respostes habituals. Després, però, de veure les il·lustracions de Van
Allsburg, reconeixen que estaven molt influenciats per les convencions socials
en les seves expectatives. Hi havia que se sentien decebuts perquè les seves
expectatives no es complien, però la majoria va aconseguir una major entesa del
llibre. La combinació de text i il·lustració convertia el llibre per a ells en
una obra més seriosa, que no subestimava als nens i que era més entranyable.
![]() |
Chris Van Allsburg, The Garden of Abdul Gasazi |
Aquest experiment demostra, segons Nodelman, que responem a la literatura
en terminis de les nostres expectacions previs i les nostres idees
convencionals. També que un coneixement elevat de models convencionals
aguditzin expectacions i creen més interès en històries que varien d’aquestes.
Demostra que lectors poc entrenats prefereixen històries que compleixen les
expectacions convencionals a les experiències inesperades i que forces adults
no saben utilitzar el seu coneixement de les convencions i les seves
expectatives per donar-se conte de l’inesperat. Nodelman valorava si els
alumnes “experimentats” queien en estratègies de mala lectura, era a esperar
que els més joves i lectors principiants ho farien també, amb el que caldria
proposar estratègies lectores en l’escola. Aquesta seria un camí per apropar
els estudiants al plaer de la lectura.
Nosaltres valorem l’experiment com a molt interessant i enriquidor. Creiem
que es podria ampliar analitzant les expectatives que tenen els lectors veient
només la portada i la primera il·lustració, sense conèixer el text. Fent una
comparació d’aquest exercici amb el descrit (utilitzant el mateix llibre)
podria donar-nos pistes sobre la lectura visual i la importància de la imatge
pels àlbums il·lustrats. L’última part de Nodelmans experiment ja indica
aquesta importància.
Discrepem, però, amb un punt de Nodelman. El diu que un lector més
experimentat pot deixar-se portar més per la lectura sobtada i suposa que els
nens tenen dificultats de deixar-se emportar per les lectures estranyes.
Nosaltres creiem que hi ha un moment abans d’aquesta experiència, en què els
nens estan acostumats a l’estranyament; sobretot els més menuts, que, en
conèixer el món, s’han de deixar sorprendre contínuament. Seria interessant
saber si ells, a no conèixer tant les conviccions, alhora d’expectar el
desenvolupament del conte són més oberts. Podrien sorprendre’ns amb les seves
respostes i la seva imaginació. Creiem que són més lliures de conviccions que
els adults, encara que pares i escola semblen fer tot el possible per
educar-los en aquestes. Aquestes suposicions es podien comprovar fent el mateix
exercici amb adults i nens de diferents edats i treure conclusions de la
comparació. Si tenim raó, caldria mantenir aquesta obertura i no tapar-la amb
la literatura convencional que els farà caure en aquestes expectatives i
estratègies lectores pobres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada