
la generositat o l’altruisme, o bé explicar-la i trobar-li una raó. Ja Astrid Lindgren havia de suavitzar la proposta original de Pippi perquè era massa “dolenta”. Sembla què les nenes dolentes només poden existir si són fills de dolents, formen part d’un grup de nois o s’assemblen a ells, són maltractats, etc.
La protagonista dolenta ja existia en el segle
XIX. Normalment amb finalitats educatives, demostrant justament com les nenes
no haurien de ser. Ethel’s Adventures in the Doll Country (1880) és una excepció, ja que no és castigada de
cap forma pel seu mal comportament. En Der Trotzkopf (1880) podem veure molt bé com acceptem el mal
comportament de la protagonista, gràcies a la simpatia que el lector estableix
amb ella. La protagonista de Little Women (1868) és el que entre els nois s’anomena tomboy en la Literatura
anglosaxona, nens contestataris i entremaliats. Tots aquests protagonistes no
són ni realment dolent ni realment bo, en el sentit de la Literatura infantil
didàctica-moral. Són protagonistes més vives i autèntiques que els caràcters
més plans. No obstant això, les good bad girls s’adapten, en contrari a les
seves contrafigures masculines, finalment a la societat.

També esmenta les diverses paròdies dels contes
tradicionals. Més sobre aquests exemples i sobretot sobre les transformacions
de la caputxeta vermella es pot llegir en les investigacions de Sandra Becket Recycling
Red Riding Hood (2002) i Red
Riding Hood for All Ages (2008).
Kümmerling-Meibauer menciona, per acabar,
aquests exemples de la Literatura Juvenil en què la protagonista no és només
maleducada sinó realment violenta i fins i tot una assassina. Però també en
aquests casos hi ha el raonament social que explica com la protagonista ha
acabat d’aquesta forma. En fi una nena dolenta, simplement dolenta, sense més
explicacions, no pot existir en la Literatura Infantil i Juvenil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada