Marah Gubar (2013), “RiskyBusiness: Talking about Children in Children’s Literature Criticism”,
Children’s Literature Association Quarterly, vol. 36, nº 4, winter 2013, pp.
450-457
 |
Graffiti de Banksy |
Marah Gubar exposa en el seu
article les dificultats de teoritzar sobre la infància en l’àmbit de crítica
literària infantil. Així mateix complementa les dues maneres que ella ha
identificat en els treballs de les últimes dècades, els que anomena el model
diferencial i el model deficient, amb una manera pròpia, el model afí. Ella
ressalta, que encara que hi hagi crítics que al·leguen no teoritzar sobre la
infància en els seus treballs, per tant de prevenir conclusions impossibles de
fer, és inevitable parlar de la infància, almenys de forma latent. Donat
que hi
ha teories més deshumanitzants que altres, l’autora justifica, a partir del
suposat anterior, que és important incloure una teoria sobre la infància en
l’anàlisi acadèmica de la Literatura Infantil i remarca que el model que s’ha
de crear per fer-ho pot aprendre dels intents insatisfactoris del passat.
 |
Mafalda de Quino |
Els
investigadors que refusen parlar sobre la infància ho fan o bé per l’admirable
compromís de no abusar del poder desequilibrat entre adults i infants, o bé
justificant que la Literatura Infantil és un producte adult (producció,
distribució, compra-venda) per nens. Però ho fan sobretot per evitar l’efecte
normatiu que això pot provocar. Aquests crítics tenen raó en ressaltar l’efecte
que una opinió professional sobre la infància pot tenir en els lectors (pares,
educadors, professors, etc.) de les seves teories, però s’equivoquen pensant
que es pot esquivar no parlant sobre el tema. Justificant que els nens són un
ens tan desconegut que com a investigadors no són capacitats de posar-se en la
seva pell i per tant no hauran de fer suposicions sobre la infància, cauen en
el model diferencial. Les teories sobre la infància adherents a aquest model
justament consideren a adults i nens com a essencialment diferents, veuen els
infants quasi com una espècie distinta.
Per
tant, aquests teòrics, que asseguren no dir res sobre la infància, en realitat
desprestigiar l’opinió infantil, en afirmar el poder i la veu adulta en la
crítica de la Literatura Infantil i silenciar a la vegada la dels nens.
D’aquesta manera transmeten als lectors la impressió que la veu infantil no és
valida, el que produeix l’efecte d’ignorar qualsevol participació infantil en
la teoria de la infància i la seva literatura.
 |
A Moon or a Button: A Collection of First Picture Ideas (1959) de Ruth Krauss |
I
hi ha treballs que recullen aquesta veu. Els investigadors Robin Bernstein i
Sara L. Schwebel recullen dates sobre la recepció infantil de la literatura, a
través de l’impacte que tenen en el joc i les converses dels participants.
Seguint aquesta línia d’inclusió de l’opinió infantil trobem també estudis
d’Holly Blackford, M. O. Grenby, Jerry Griswold, Laurie Langbauer i Karen
Sánchez-Eppler, entre altres. Marah Gubar està escrivint un llibre, que
analitzarà la possible col·laboració de nens en la Literatura Infantil. En el
cas dels àlbums il·lustrats dóna l’exemple de dues autores que van crear
algunes de les seves obres a partir d’estudis previs de camp en guarderies. Per
una banda Ruth Krauss, en concret pels llibres Somebody Else’s Nut Tree and
Other Tales From Children (1958) i A Moon or a Button: A Collection of First Picture Ideas (1959), i per l’altra la
fotògrafa Jill Krementz. Ambdues es basen en els seus treballs sobre estudis de
l’antropòloga Margret Mead de la Columbia University i mencionen haver-se
inspirat en les seves classes. Per cert, Krauss i Krementz han sigut força
ignorades per la crítica literària.
 |
Katharine Goes to Nursery School de Jill Krementz |
Gubar
treballa també en el seu nou llibre en un model alternatiu al diferencial i
deficient: el model afí. Aquest model es basa sobre la idea que nens i adults
són semblants, és a dir, ni són exactament el mateix ni radicalment diferents.
El concepte d’afinitat indica familiaritat, connexió i similitud, sense
implicar homogeneïtat, uniformitat i igualtat. Els adults, tal com els nens,
són humans i per tant dignes de tenir veu, el contrari seria deshumanitzant. El
model sí que considera el concepte d’infant com a diferent de l’adult,
basant-se sobre la dependència que tenen els nens durant els primers anys de
vida. Però tracte les diferencies com a graduals (els infants s’independitzen
progressivament) i no essencials, com en el model diferencial. En contrari al
model deficient, es considera que els infants tenen veu i es reconeix, inclús,
habilitats i virtuts que els adults no tenen. D’aquesta forma no només no
infravaloren els infants, a la vegada tampoc sobrevaloren els adults.
Per
acabar l’article, Gubar recorda que les teories en general solen ser limitades
i reductives, que no abasteixen la realitat, més complex, variada i
polifacètica. O com diria Jaqueline Rose “Real children always exceed the sum
total of our inquiry”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada